Friday, June 23, 2017

28 - 2014


මේ මාස දෙක තුන ඇතුළේ ලංකාවේ ඉන්ඩස්ට්‍රි එකට ස්ට්‍රක්චර්ස් අතින් වෙනස් පාරවල් ගන්න ෆිල්ම්ස් තුනක් ආවා. ඒ,

1. නිම්නයක හුදෙකලාව
2. 28
3. නිනෝ ලයිව්

ලංකාවේ ෆිල්ම් ඉන්ඩස්ට්‍රි එකේ මේ මොහොතේ ආපූ දියුණු එළඹීම් වුනාට ඒ ෆිල්ම්ස් තුනම හදලා දැන් අවුරුදු ගානක් වෙනවා. හරිනම් එන්න තිබ්බේ මීට අවුරුදු කිහිපයකට කලින්. ඒත් ලංකාව වගේ රටක එහෙම වීම සාමාන්‍ය දෙයක් නිසා ඒක එහෙමම වෙනවා. අපිට අලුත් කියන්නේ සහ එහෙම කියන්න වෙන්නේ ටිකක් පරණ වෙන්න යනකොට එලියට එන දේවල් වලට. ඉතිං ලංකාවේ කන්ටෙක්ස්ට් එකට අලුත් කියල අපිට ඒවා බාර ගන්න වෙනවා. ඒක ෆිල්ම්ස් වලටත් අදාලයි.

සංකාරා සහ කර්ම කරපු ප්‍රසන්න ජයකොඩිගේ තුන්වෙනි ෆිල්ම් එක වෙන්නේ '28'. සංකාරා, ප්‍රසන්නගේ පළවෙනි ෆිල්ම් එක හරිම දියුණු ඊස්තටිකල් ඇප්‍රෝච් එකක් ගන්නවා. බෞද්ධ දෘෂ්ටි කෝණයේ මහායානික වෙනස සටහන් කරන ලංකාවේ ආපූ හොදම ෆිල්ම් එක මට සාපේක්ශව 'සංකාරා'. ඒ ටේස්ට් එකත් එක්ක තනිවෙන අපිව ප්‍රසන්න 'කර්ම' එක්ක ඊට වඩා වෙනස් ලේයර් එකකට අපිව අරං යනවා. ඉතිං 28 බලන්න යන්නේ ප්‍රසන්නත් එක්ක අලුත් සෞන්දර්‍යාත්මක ගමනක් යන්න. ඒත් ඒ ගමන හිතුව තරම් දුර ගියේ නෑ. සුද්දිගෙ ජීවිතය වගේ අපිත් කොහෙදෝ අතරමඟක අතර මං උනා.

28 කියන නමෙන් කියන්නේ ලොකු කතාවක්. චන්ද්‍ර මාසයකට දවස් විසි 28ක් වීම සහ ගැහැනියකගේ ඔසප් වීම දින 28කට වරක් සිදුවීම තමයි ෆිල්ම් එකේ නමට හේතුව වෙන්නේ. මේ ඉන්ටප්‍රිටේශන් එක හරි ගැඹුරු තැනකට ෆිල්ම් එක බලන්නත් කලින් අපිව එක්කගෙන යනවා. ඒත් ඉතිං ‍ෆිල්ම් එක බලද්දී වෙන්නේ ගැඹුරේ කිමිදිලා ඉදපු අපි ටික ටික මතුපිටට එන එක.

මට ෆිල්ම් එක පටන් ගන්නේ අපි ගර්භාෂයක් ඇතුලේ ඉන්නවා වගේ දැනෙන සීන් එකෙන්. එළියෙන් ලිංගිකත්වය ගැන කියන කතා ටිකක් ඇහෙනවා. ඒ ටීනේජ් වොයිස් එකක්. ස්ටාර්ට් එකේ අපිව හෝල්ඩ් වෙන්නේ එහෙම. අපේ ජීවිතය පටන් ගන්න තැන, යුක්තාණුව වැඩෙන තැන, අපේ චලනයන් පටන් ගන්න තැන වෙන්නෙ මේ ගර්භාෂය. ඉතිං මේ සියල්ල අවසානයේ අපි මේ ලෝකෙට එනවා, එන්නේ 'සුද්දිගේ' මරණය ගැන වෙන ආරංචියත් එක්ක.

ලංකාවේ සුද්දී කියන කැරැක්ටර් එක හැමදාම ආර්ට් වලදි හම්බවුනේ රැඩිකල් චරිතයක් විදියට. සයිමන්ගේ සුද්දීලාගේ කතාවේ ඉඳලා ප්‍රසන්නගේ 28 ඉන්න සුද්දී දක්වා ඒක වලංගුයි. 'සුද්දී' කියන සිග්නිෆිකේශන් එක ගමේ සංස්කෘතියට විරුද්ද වෙන, ලිංගික නිදහසක් හොයන, බඩුව කියල ගමේ ලේබල් එක වැටෙන කාන්තාවකට එන්නේ ලිබරල් විදේශීය කාන්තාවකට කියන හැඟවුම ඔස්සේ. විදේශීය කාන්තාවක් හොයන නිදහස ගමේ ෆ්‍රේම් එක ඇතුලේ කෙල්ලෙක් හොයද්දී බඩුව වෙන්න කලින් ඒ කාන්තාව සුද්දී වෙනවා. පස්සේ මූනට සුද්දී කියද්දී පස්සට බඩුව කියන ලේබල් එක නිකන්ම වැටෙනවා. ඊට කලින් අපිට මෙහෙම සූත්‍රයකට එන්න පුලුවන්.

ලිබරල් විදේශීය කාන්තාව = සුද්දී

ගණිකාවකට වඩා ගමේ සුද්දීගේ වෙනසක් තියනවා. 'ගණිකාව' වෘත්තියක් විදියට එද්දී 'බඩුව' කියන සිග්නිෆිකේශන් එක ඊට වඩා වල් වෙනවා. සුද්දී ගමට අනුව සල්ලාල වෙනවා. පිරිමිකෙනෙක් විවිද ගෑණු එක්ක ඉදිද්දී ඒ වෙනුවෙන් ලේබල් වෙන්නේ 'පොරක්' කියන සයින් එක. හැබැයී ඒ හැම මිනිහෙක්ටම මිස් වෙන කෑල්ල තමයි ලිංගික වෙනස නිසා තමයි පොරක් වීම සහ බඩුවක් වීම වෙන්නේ කියන එක. ඒ වගේම ඒ ලිබරල් නිදහස හොයාගන්න අමාරු, බය ගැහැණුත් ඇයව බඩු ලේබල් එකට දානවා. අන්තිමට එලියෙන් ඉදල බලන කෙනෙකුට පේනවා බඩුවක් වීමත් පොරක් වීමත් සයින් දෙකම ලිංගික ඊර්ෂ්‍යාවේ ප්‍රකාශමානී වචනය කියලා. බහුතරයක් මිනිස්සු මේ නිදහස් ලිබරල් කාන්තාව 'භාණ්ඩයකට' ආරෝපනය කරන එක වෙන්නේ මේ අවුල නිසා. එතකොට අපිට සමීකරණය තව සරල කරන්න පුළුවන් මෙහෙම.

බඩුව = ලිබරල් + නිදහස් + ගම
∴ ගමේ සුද්දී = ලිබරල් + නිදහස් + ගම

ඒ කියන්නේ 9 වසරේ සෞඛ්‍ය පාඩමට හොයාගන්න බැරි ජීවිතයක් ඇය හොයාගෙන, ගොඩක් දුර ගිහින්. ඒත් ලංකාව වගේ කන්ටෙක්ස්ට් එකක් සුද්දිලා වගේ කැරැක්ටර් එකකට පවතින්න බැහැ. එක්කෝ නෝමල් ගැහැණියක් විදියට ගමේ සංස්කෘතික ෆ්‍රේම් එකේම ඉන්න ඕනී. ප්‍රජනන පාඩම උගන්නන්න ප්‍රසන්න යෝජනා කරන්නේ සෙක්ස් කියන එක මැජික් එකක් නෙවේ කියල කියන එකත් එක්ක ඊට වඩා සුද්දීලාගේ ලිබරල් නිදහස කියන එක පවතින්න ඉඩ ලබා දිය යුතුයි කියන දේ. ඒ නිසා ප්‍රජනන පාඩම උගන්නන්න ඕනී සුද්දිලාගෙන් පරිබාහිර සමජයට මිසක් සුද්දිට නොවේ. ප්‍රසන්නට අමතක වෙන්නේ ඒක.

දැන් මම මේ ඉන්නේ අයිස්ක්‍රීම් එකක් කන ගමන් ඇවිදින තරමට සරල වුණු තැනක. අයිස්ක්‍රීම් එක ඉවර වෙද්දී තමයි ලොරියේ ඉන්න අබසිරි, මනී සහ ලෙනින් හමුවෙන්නේ. හැබයි ඒ වෙද්දී මට ‍ෆිල්ම් එක ඉවර වෙලා ගොඩක් කල්. ඒක හරිම සම්ප්‍රදායික එන්ඩ් එකක්. ගොඩක් වෙලාවට අසම්මත චරිත නිර්මාණයක මරලා දන්නේ අසම්මත චරිතයක් පැවතීම ඕඩියන්ස් එකට දරා ගන්න බැරි වීම වගේම නිර්මාණකරුවගෙත් අවිඥාණික ආශාවක් තියනවා මේ චරිතය නැති කරන්න. ඔහුත් කැමතියි මේවගේ චරිත බිහි නොවී ඉන්නවනම් කියල හිතන්න. කොහොම උනත් මම කැමතියි සුද්දිලාට පවතින්න බෑ කියල ඉවර වෙනවට වඩා සුද්දි වගේ චරිත පවතින්න පුලුවන් සහ පැවතීමේ අවශ්‍යතාවක් එක්ක ඉවර වෙනවනම්. එහෙම උනානම් සුද්දිට පුලුවන් අබසිරිගේ මරණය ගමෙන් නගරයට ගේන්න.

මං මේ ආර්ටිකල් එක අවසාන කරන්න මෙහෙම තැනකට එන්නම්. ප්‍රසන්න පෙන්නන ගම දැන් තියෙන්නේ සයිබර් අවකාශයේ, ඒ නිසා මේ වෙද්දී සුද්දිලාට මැරෙන්න වෙන්නේ සයිබර් අවකාශයේ. සමාජය එතෙන්ට විතැන් වෙලා ඉවරයි. ඉතිං ඒ සයිබර් මිනීමරුවන් අස්සේ කොටස් දෙකක් ඉන්නවා. සුද්දීව සෘජුවම මරණ සහ සුද්දී වෙනුවෙන් පෙනී සිටිමින් සුද්දිගේ පහස හොයන. පහුගිය කාලේ මෙලිසා ලෙයිච් නිසා ලංකාවේ සමාජ ජාල අතරේ ඇතිවුණු උනුසුම අස්සේ චාමර ගුරුගේ ලස්සන අදහසක් මතු කරනවා. 

"ගැහැනියකට පිරිමි ගොඩක් 'වෙසඟන' කියනකොටම. තව පිරිමි රොත්තක් කියනවා. 'නැහැ ඇය දෙවඟන' කියලා. ඉතිං ඇයට සිද්දවෙනවා මනුෂ්‍ය අඟනක් විදියට ඔය දෙජාතියෙන්ම පරිස්සම් වෙන්න." 

-තරිඳු ජයරත්න

No comments:

Post a Comment