Saturday, December 29, 2018

Manmarziyaan - 2018


ආදරය ගැන තියන ලොකු ලොකු නිර්වචන අස්සේ මං කැමතිම එකක් තියනවා ඕසෝගේ. 
"ඔබ මලකට ආදරේ නම් ඒක කඩන්න එපා. 
මලක් කැඩුවම මල ඉක්මනට පරවෙනවා. 
මලට මලක් විදියටම තියෙන්න හරින්න." 
-ඕසෝ 

ආදරය කියන්නේ හරි පුදුමාකාර දෙයක්. මැරීගෙන ලව් කරත් ඒක කෙනෙක්ට දැනෙන්නේ නැතිව තියෙනවා. සමහර වෙලාවට ඇස් දෙක දිහා බැලුවත් ඇති; ලව් එක මාර තැනකට වදිනවා. මේ කෙමෙස්ට්‍රි එක හරිම අමුතු ලස්සන දෙයක්. ඒක වෙන්න ඇති ලෝකේ බිහිවෙන ගොඩක් නිර්මාණ ආදරය බේස් වෙල බිහිවෙන්නෙ. ආදරය රොමෑන්ටටයිස් වෙනවට මං හරිම කැමතියි. බියර් එකක් එක්ක කෙනෙක් ප්‍රේමයේ බුබුලු ගනිද්දි මම ගොඩක් වෙලාවට සපෝර්ට් කරනවා. ඒක වෙනම එක්ස්පීරියන්ස් එකක්. පොඩි මෙඩිටේශිනියානු අත්දැකීමක්. හැබැයි ඒ අතරේ ඇසිඩ් පාරවලුත් ඉදල හිටල හුවමාරු වෙච්ච තැන් හම්බෙලා තියනවා. 

කාලයක් තිස්සේ තියන ලව් එකක් දිහා බලද්දි පොඩි බෝරිං ගතියකුත් එක්ක විශ්වාසය පිළිබඳ හැඟීමක් දැනෙනවා. දෙන්නා ගොඩක් වෙලාවට එක්කෙනෙක්. හැබැයි මේ දිග කාලයක් තිස්සේ පවතින සම්බන්ධතාවල දි ගොඩක් අයට සමහර සීමාවන් කඩා ගන්න අමාරුයි. කාලෙත් එක්ක ඒ සම්බන්ධතාවල නොගැලපීම් හම්බවුනත් ඔවුන් ඒ සම්බන්ධතාවන් වෙනුවෙන්ම බැඳී ඉන්න බලනවා. යුතුකමක් වශයෙන්. අලුත් අත්දැකීමක් වෙනුවට ඉපැරනි ප්‍රේමය ඇතුලටම ලොප් වෙනවා. විශ්වාසය වගේම ඔවුන් නිදහස අහුරගන්නවා. ඒ ප්‍රේමය වෙනුවෙන්. ඒත් අයිතිය කියන්නෙවත්, එක් වීම කියන්නෙවත් ප්‍රේමයම නෙවෙයි. 

ආදරය ගැන දිග ප්‍රෝලොග් එකක් මේ ලියවෙන්නෙ අලුත් ෆිල්ම් එකක් බැලුවා. තාම බලල ලොකු වෙලාවක් ගිහිනුත් නෑ. හැබැයි ෆිල්ම් එක මාව උස්සලා පොලොවෙ ගහන්න ගිහිල්ලා ආයෙ පුටුවෙ ඉන්දුවා. ෆිල්ම් එක අනුරග්ගෙ මන්මාර්සියන් - 2018. අනුරාග්ගේ අලුත්ම එක. අනුරාග් තමයි ඉන්දියන් ඉන්ඩස්ට්‍රි එකේ අමුතු පන්ච් වැඩ කරන්න හදන අයගෙන් ඉස්සරහින්ම ඉන්නේ. මන්මාර්සියන් ලියන්නේ කනිකා ධිලෝන්. ෆිල්ම් එක හිතන්නේ නැති ලෙවල් එකට වැඩ කරන්නේ අනුරාග්ගේ ට්‍රීට්මන්ට් එක නිසා. තුන්කොන් ආදර කතාවකට 'ඉක්බිති සියල්ලෝම සතුටින් ජීවත් වූහ' අවසානයක් අරං දෙන්න සහ ඒ අවසානය අවුල් නොකර අවසන් කරගන්න පුලුවන් වෙන්නෙත් අනුරාග් නිසා කියලයි මට හිතෙන්නෙ.

මේන් ස්ට්‍රීම් ‍ෆිල්ම් එකක මෙටෆර්ස් පාවිච්චි වෙන්න ගොඩක් වෙලාවට හරිම ව්‍යාකූල විදියට. බලෙන් දැම්මා වගේ. මිනිස් සිතක තියන ඩුඅලිටි එක පෙන්නන්න අනුරාග් පාවිච්චි කරනවා හරිම සාකෑස්ටික් මෙටෆර්ස් ‍ෆිල්ම් එක පුරාම. හැබැයි ඒක ඒ ‍ෆිල්ම් එකට සෙට් නොවී තියෙන්නේ නෑ. ඒ ට්‍රීට්මන්ට් එක අස්සේ ඒක ඕකේ. සිංදුවක් අස්සේ වගේ තැන්වලදි තමා අනුරාග් ඒක ප්ලේස් කරන්නේ. ටිකක් වෙනස් එක්ස්පීරියන්ස් එකක් ඒක. හැබැයි මුලු ‍ෆිල්ම් එක පුරාම ඒ මෙටෆර් එක විවිධ ස්වරූපයෙන් එනවා. අනික බොම්බේ වෙල්වට් වගේ කරලා ටිකක් නාගෙන හිටපු අනුරාග් ආයේ ශේප් එකේ ටිකක් ගොඩ එනවා මන්මාර්සියන් එක්ක.

රුමි කියන්නේ සරලව හිතන ඉක්මනින් කේන්තියන කාලයක් තිස්සේ ලව් එකක් තියන කෙල්ලෙක්. විකී කියන්නේ රුමීගේ කොල්ලා. ඉතිං පුරුදු විදියට මේ දෙන්නා මැදට එනවා විලන් කෙනෙක්. හැබැයි මේ විලන් අර සාම්ප්‍රදායික විලන් නෙවේ. ඔහු ටිකක් වෙනස් විලන් කෙනෙක්. විලන්මද කියල හිතෙන තරමටම මෙයා හරිම නෝමල්. මෙයා විලන් වගේ ආවට අර නොමේරු ප්‍රේමයක ජීවත්වෙන ලයිෆ් එක්ස්පිරියන්ස් නැතිව ඉන්න රුමීට වෙන ලෝකයක් හම්බවෙනවා. වෙන ජීවිතයක් දැනෙන්න ගන්නවා. මෙයා නිසා.

සම්බන්ධතාවයක් මැදට කෙනෙක්ට ඇතුල් වෙන්න පුලුවන් වෙන්නේ ඒ බැඳීම අස්සේ පොඩි ඉඩක් තියන නිසා. පිරෙන්න යම් රික්තයක් තිබ්බ නිසා. මේ ‍ෆිල් කිරීම ගොඩක් වෙලාවට අනියම් බැඳීමක් විදියට අපේ එදිනෙදා ජීවිතවලදි හම්බවෙනවා. අනියම් හරි අසම්මත හරි නම් වලින් හැඳින්වුවත් ඒකත් ප්‍රේමයම තමා. අර හිස්බව පිරවෙන සුන්දර ඩ්‍රග් එකක්. කෙනෙක්ට පුලුවන් පරන දේවල් අයින් කරලා මේ ඩ්‍රග් එකත් එක්කම ඉන්න. ඒත් ගොඩක් වෙලාවට ගොඩක් අය මේක ඩ්‍රග් එකක් විදියටම යූස් කරල තාවකාලික සතුටකින් ආයෙ පරන පුස්කාපු බැඳීම අස්සටම යනවා. සංස්කෘතික බැඳීම් වගේ දේවල් ඒකට බලපාන්න පුලුවන්. ඒත් ජීවිතේ කියන්නේ ජීවිතේ. ඒක තමන්ගෙ. මත්වෙන්න ඕනි තමන්. ඒත් ඒ අයට අනුව හොදම දේ 'ඒ ප්‍රේමය ප්‍රේමයක් විදියට ඔන්න ඔහේ තිබුනාවේ' කියල ඒ දිහා ආදරනීයව බලල පරන ප්‍රේමීය කු‍ටුම්භයට යන එක. 

රුමීට පැටලෙනවා. ඩ්‍රග් එකයි ප්‍රේමයයි අතරේ ඇය අතරමං වෙනවා. ඩ්‍රග් එක එක්ස්පෙන්සිව් ඩ්‍රග් එකක්. ප්‍රේමය පැරනි මතක පිරුනු අතීතයක්. ඇයට අවසානේ ගන්නවෙනවා තීරනයක්.
"ඇයගේ ඇස් දෙක පියා ගත්තම මැවෙන්නේ කවුද කියන එක. ඒ මැවෙන කෙනා තමයි ඇයගේ ප්‍රේමය වෙන්නේ මින් මතුවට" 
රුමිගෙ රික්තය ‍ෆිල්වෙනවද නැද්ද කියන එකට වඩා වැදගත් වෙන්නේ අපි අපි දිහා හැරිලා බලන එක. අපි කොයිතරම් නම් ප්‍රේමනීය ඩ්‍රග්ස් මිස් කර ගන්න ඇද්ද. ජීවිතය හෙට කියල අද දවස කොච්චර කැප කරන්න ඇද්ද. මන්මාර්සියන් අපිව පොඩ්ඩක් කූද්දනවා ආයේ මේ ජීවිතය ගැන හිතන්න. ආදරය ගැන හිතන්න. ටාග්ර්ට්ස් ගැන හිතන්න. අපිට අපි ගැනම හිතන්න.

ජොනි ඩෙප් මෙහෙම කියනවා,
"ඔබ එකවිට දෙදෙනෙකු හා ප්‍රේමයෙන් වෙලේ නම්, දෙවෙනියව ‍තෝර ගන්න. මක්නිසාද යත් ඔබ පලමු කෙනාට සැබැවින්ම ආදරය කලා නම් දෙවැන්නෙක් හා ප්‍රේමයෙන් වෙලෙන්නෙ නැති නිසා." 

මන්මාර්සියන් ඉංග්ලිශ් නම වෙන්නේ 'හස්බන් මැටීරියල්'. ටිකක් අමුතුයි. මේක ලියන්නේ කාන්තාවක් නිසා නම ඇවිත් තියෙන්නේ ඒ පර්ස්පෙක්ටිව් එකෙන්. හස්බන් මැටීරියල්ස් කියන්නේ අර කලින් කතා කරපු ඩ්‍රග් එකමද..?
අනියම් හෝ අසම්මත විදියට අපිව සමහර මිනිසුන් (ගැහැණුන් හෝ පිරිමින්) ලං කර ගන්නේ, ලං වෙන්නේ මේ මැටීරියල්ස් නිසා ද? හැබැයි ඒ අය රුමීට වඩා වෙනස්. ටිකක් බයයි ෆ්‍රේම් එකෙන් එලියට ඇවිත් හිතන්න. කාලයක් හිටිය ප්‍රේමවන්තයා හෝ වන්තියගේ හිත රිද්දන්න බැරි කමට ඒ අය ආස මැටීරියල්ස් කැප කරනවා. ජීවත්වෙනවා අනෙකා වෙනුවෙන්. 
ඒත් තාමත් ඉදල හිටලා, සැරින් සැරේ ඇවිත් 'අසම්මත ප්‍රේමනීය ඩ්‍රග් එකක්' දොරට තට්‍ටු කරන්නේ මේ මැටීරියල්ස් නිසාම ද?

-තරිඳු ජයරත්න.

No comments:

Post a Comment